רגע לפני שהחורף מגיע, מתחילה גם הבהלה לשטיחים. אז בואו נדבר על זה:
אני מאד אוהבת שטיחים. בעיני בית ללא שטיח הוא בית עירום. והנה מבזק בשבילכם – ממש לא צריך לחכות לעונת החורף כדי להוסיף שטיח! אז אם עוד אין לכם שטיח בבית, טוב שהחלטתם לחפש אחד כזה עכשיו.

בחירה נכונה של שטיח תשמש אתכם כל השנה ובכל חדר שתבחרו בו. מעבר לשימוש הפונקציונלי ששולח את כולם לגהץ את האשראי ברשתות השטיחים מיד כשהערב מתקרר, שטיח הוא אלמנט עיצובי. אובייקט אחד שממלא מספר פונקציות – מרכך את האווירה, מוסיף צבע וסגנון, והופך בית לחמים ואינטימי. למען האמת, שטיח יכול בקלות להפוך כל חלל למהמם. השתכנעתם ?

שטיח ברבר, מתוך פרויקט – 'הקופסה המודולרית', דלית לילינטל עיצוב פנים

אז איך בוחרים שטיח מתאים? הנה כמה טיפים שיעזרו לכם בבחירת השטיח הנכון עבורכם.

1.    טבעי או סינטטי – החומרים העיקריים מהם עשויים שטיחים הם סיבים סינטטיים למיניהם, או צמר וכותנה טבעיים.
ההבדלים ביניהם נמדדים במחיר אבל גם באופן התחזוקה.
כדאי להתחשב גם באקלים, הרי אם אמרתי ששטיח מתאים לכל עונות השנה, לא בטוח שבארץ שטיח צמר יפנק אתכם באוגוסט באותה מידה שיהיה לכם נעים איתו בינואר.

2.    חלק או מעוטר – השאלה אם השטיח נועד להוסיף עניין לחלל או להשקיט אותו. שטיח חלק, מונוכרומטי, בגוון אחד או שניים, יכול להשתלב נהדר אם שאר האלמנטים בחלל בגוונים דומים (כמו בתמונה למעלה). הוא יכול, לעומת זאת, להוות ניגוד מרגיע ומוצלח כאשר ישנם אלמנטים דומיננטיים בחלל. למשל, אם בחרנו ריפוד ססגוני או צבע מיוחד לספה, או אם יש אביזרים בולטים ומודגשים אחרים בחלל.

שטיח עם הדפס יתאים כשנחוץ אלמנט מרכזי בעיצוב החלל, כששאר האלמנטים סביבו מאופיינים בסגנון יחסית שקט ובא לנו להוסיף לחלל ׳כוכב׳, וליצור נקודת מוקד מעניינת.

מתוך פרויקט – 'diagonal & red' דלית לילינטל עיצוב פנים

3.    קלאסי או מודרני – תחת ההגדרה הראשונה ייכנסו שטיחים פרסיים, שטיחי זיגלר, וכל מה שמגיע בדוגמאות אתניות מתקופה רחוקה יותר. יש כמובן מגוון עצום של שטיחים קלאסיים, והם יכולים להתאים לחלל שלכם גם היום. כי אפשר בהחלט לשלב שטיח קלאסי בעיצוב מודרני. אז אם אתם אנשים נוסטלגיים, בעלי רגש לעבר, לבית סבתא, או געגועים לגלגול הקודם, לכו על שטיח קלאסי.

שטיחים מודרניים מאופיינים פעמים רבות בצבעים וצורות גיאומטריות, והם יכולים להיות האלמנט העיצובי המרכזי בחדר. בקטגוריה הזאת נכנסים גם השטיחים הדהויים או באנגלית –  vintage over-dyed distressed rugs – דהיינו, שטיחים עתיקים שעברו צביעות וכביסות. התוצאה הסופית ייחודית מאד, המראה מדגיש את גילו של השטיח, יחד עם אפשרויות של מגוון צבעים המתקבלים מהתהליך. דהוי ומגניב. אם אתם מכוונים לשטיח כזה אולי תרצו להלביש את החדר סביבו ולא להיפך.

4.    יחיד או רבים – שטיח צריך לכסות את שטח הרצפה באופן טוב, כלומר שלא יהיה קטן מדי ויראה כאילו התכווץ בכביסה ורק בקושי מגיע מכורסא לספה, אבל שלא יהיה גדול מדי ויראה לא פרופורציונלי לחלל.

אם החלל שלכם גדול מאוד, אולי תרצו לשלב בין שני שטיחים או יותר. למשל בשכבות תוכלו למקם שטיח בסיסי גדול שיהיה זול יחסית ומעליו לפרוש שטיח קילים במרכז, או ליצור משחק משטיחים שונים שמונחים זה על זה.

אם החלל מחולק למבואה וסלון למשל תוכלו לבחור ליצור דיאלוג בין שני שטיחים שמשלימים זה את זה במראה ומעניקים לחלל מראה מלא ורך. או לבחור בשני שטיחים קטנים שיגדירו אזורים נפרדים בחלל אחד בחדר, למשל.

5. ללכת יחף בלי לפשוט את הרגל – נכון שנורא מתחשק לכם עכשיו ללכת יחף על שטיח נעים ומפנק. זה אפילו לא מחייב לקחת משכנתא שנייה. באיקאה תמצאו שטיחים יפים ואיכותיים וכמובן שבכל הרשתות המובילות יש מגוון רחב של שטיחים שיתאימו גם לתקציב שלכם.