אני נזכרת בזכרון ילדות. אני יושבת ליד אמא שלי במיטה בחדרה ואנחנו פותרות תשבצי הגיון וחידות. אמא שלי תמיד ידעה לשלוף איזו חידה. אני לא יודעת מאיפה צצו לה כל כך הרבה אבל עם אינטליגנציה גבוהה וחוש הומור טבעי היו לה אינסוף חידות עבורי. זה היה בילוי כיפי והיינו צוחקות יחד בדרך לפתרונן של חידות משונות. 

בסוגריים אספר לכם שאמא שלי היתה בטוחה שכשאגדל אלך ללמוד במכון וינגייט. יתכן ויש לי נטיות ספורטיביות מושרשות מלאות פוטנציאל אבל כמו שאתם יודעים, זה לא קרה.

עיצוב דירות קטנות

במובן מסוים, עיצוב דירה קטנה היא חידה. אני יכולה להכנס לחלל קטן ולא משופץ, צפוף ומלא פרטים, ולראות קודם כל את הפוטנציאל. אני יכולה לדמיין איך אני שוברת קירות כדי להתאים את החלל למשפחה ואיך אני הופכת חלל קטן למרווח וביתי. שלא תבינו לא נכון, אין כאן שום קסם. יש כאן עבודה מעמיקה של הבנת החלל ומחשבה רבה על התכנון ותפירתו לדייריו. גם בחלל גדול נדרשת אותה התאמה מדויקת ומציאת פתרונות נכונים, יעילים ומעוצבים. במקרה של דירה קטנה האתגר הוא גדול אף יותר.

הצלחה של דירה קטנה היא קודם כל בתכנון. תכנון בהתאמה אישית – custom made. משתמשים במילה הזאת הרבה ועל הרבה דברים אבל זה באמת נכון. כי ה  custom made עוזר לי להכניס את הרצונות שלכם לחלל קטן יחסית, ומצליח לתת ביטוי נכון בחלל לצרכים היום יומיים שלכם. הוא מאפשר להתאים את הרהיטים לחלל ולטעמכם האישי, מאפשר להיות יצירתי, לחשוב על דרך לשלב פונקציות או להפוך חלל פתוח לחדר סגור כשהפרטיות מתבקשת. חללים קטנים דורשים רעיונות גדולים ואני מתה על זה. 

דירה קטנה = תקציב קטן, האמנם?

מדי פעם אני נתקלת בדעה מוטעית שבשביל שיפוץ דירה קטנה נדרש תקציב קטן. אם אתם מעוניינים לרכוש חלל קטן ולהפוך אותו לבית פרקטי מעוצב ומותאם לצרכיכם האישיים אז חלק נכבד של התקציב יופנה למטרה זו. דווקא בדירות קטנות ההשקעה בפרטי הנגרות היא גדולה. החלל הקטן מצריך מחשבה רבה על מקומות אחסון נסתרים, על תכנון מטבח פרקטי, דלתות ומחיצות שירווחו את החלל.

יותר ויותר אנשים חיים היום בדירות קטנות בערים מרכזיות ברחבי העולם. אבל זה ממש לא הופך את זה לבעיה. להיפך! העובדה שיש פחות יכול להעניק יותר. יותר זמן, יותר משמעות ובוודאי יותר איכות. אם יש לנו חלל קטן אז כל סנטימטר בו הופך למשמעותי יותר ורהיטים בהתאמה אישית יכולים למלא אותנו באיכות לאורך שנים. כי, בינינו, חלק מהרעיון של לגור בדירה קטנה הוא גם לדעת לחיות עם מעט חפצים, לא? כשאני מתחילה פרויקט של תכנון ועיצוב דירה קטנה חלק מההמלצות שלי הן לעשות סדר. למיין. לבדוק מה חשוב לכם ומה לא. להפטר ולמסור הלאה. העיקר לשחרר. כמו שאמר ויליאם מוריס: Have nothing in your house that you do not know to be useful, or believe to be beautiful.

הנה דוגמא מעולה לניצול חכם ומעוצב לחלל קטן (מאד!) שתכנן בראד שוורץ, אדריכל אוסטרלי צעיר, עבורו ועבור בת זוגו. דירת 27 מ"ר בצבעים מונוכרומטיים וקיר מחיצה שמורכב מדלת הזזה לחדר שינה, דלת נוספת לחדר רחצה, ומקומות אחסון. התוצאה דירה מאווררת, וורסטילית ומקסימה.

לסיום, 3 טיפים לעיצוב דירות קטנות ממני אליכם –

  • גובה: אם זכיתם בדירה עם תקרה גבוהה – נצלו את הגובה. תוסיפו אחסון לגובה. אם התקרה ממש גבוהה אולי גלריה באה בחשבון. אבל הכל במינון. אתם לא רוצים להעמיס ויזואלית יתר על המידה.
  • רהיטים: דירה קטנה לא בהכרח אומר רהיטים קטנים. אם אתם אוהבים לארח תמקמו ספה מרווחת, אם אתם אוהבים לבשל תתכננו מטבח בהתאם. לפעמים רהיט גדול בחלל קטן יכול לתת נקודת מוקד כייפית.
  • צבע: לא צריך לפחד להשתמש בצבע כהה בחלל קטן. זה יכול להוסיף עניין ועומק.
עיצוב דירות קטנות – ביום חלל משחקים, בלילה שני חדרים נפרדים. עיצוב: דלית לילינטל, צילום: גלית דויטש